De Faculteit Wijsbegeerte en Geesteswetenschappen heeft een Pedagogische Ondersteuningscel (Cellule d'appui pédagogique - CAP) die als belangrijkste missie heeft om activiteiten voor studenten te organiseren om hen te helpen slagen. Deze bestaan uit: methodologische workshops, toegepast op de eisen van de facultaire cursussen, met name op het gebied van schrijven; proefexamens en feedbacksessies; (op verzoek) gepersonaliseerde follow-up.

CAP-workshops

De aangeboden activiteiten bestaan grotendeels uit workshops die op belangrijke momenten in het jaar worden georganiseerd en voornamelijk gericht zijn op studenten in het eerste jaar.

Voorbeelden van onderwerpen die in CAP-workshops aan bod komen:

  • Hoe verbeter je je beheersing van de Franse taal
  • Hoe bouw je studiemiddelen op
  • Hoe benader je een examenvraag en interpreteer je een instructie
  • Hoe construeer je een antwoord op een examenvraag
  • Hoe benader je je allereerste blokkade (samen met 2e en 3e bacs-studenten)

NB. Sessies over methodologie voor succes (planning van je werk, optimalisering van je geheugen) worden ook aangeboden door de universiteitsonderwijsservice.

Cursus presentaties

De CAP organiseert en leidt de wekelijkse oefensessies gekoppeld aan de cursus initiatie Latijnse taal, evenals de meeste initiatie tot het schrijven van een wetenschappelijke paper sessies.

Zij coördineert ook de remediërende activiteiten die worden opgelegd aan bepaalde studentenprofielen (met name studenten die hun eerste jaar afronden met minder dan 30 behaalde studiepunten).

Andere CAP-activiteiten

De CAP organiseert of begeleidt ook:

  • voorbereidende cursussen. De CAP organiseert de cursussessie voor toekomstige studenten, in samenwerking met de Service Info études.
  • de back-to-school tests. Aan het begin van het academiejaar worden formatieve toetsen georganiseerd om de voorkennis van de studenten te testen en hen indien nodig door te verwijzen naar versterkingsactiviteiten.
  • November toetsen. Er worden oefenexamens georganiseerd en gecorrigeerd om studenten in staat te stellen zich voor te bereiden op de januarizitting.

Individuele ondersteuning en inclusief onderwijs

De CAP biedt studenten die dat willen interviews,individueel of in kleine groepjes, waarin ze hun studiekeuze, hun motivatie, hun werkwijze of specifieke moeilijkheden kunnen bespreken in een sfeer van aandachtig, professioneel en vertrouwelijk luisteren.

De CAP helpt bij het opstellen van het geïndividualiseerde ondersteuningsplan (PAI) voor studenten met speciale behoeften en bij het implementeren van redelijke aanpassingen voor hen.

Pedagogische reflectie

Tot slot helpt de CAP bij het leiden van pedagogische reflectie binnen de faculteit, door informatie voor docenten, onderwijsassistenten en medewerkers te organiseren of door te geven, en door toezicht te houden op de door studenten uitgevoerde cursusevaluatie.

Contacten

Pedagogische ondersteuningseenheid (CAP)

Hoofd CAP

Mathieu Minet