Voorbereidende cursussen

Ontdek het universitaire onderwijs en het leven bij UNamur terwijl je de vakken leert die essentieel zijn voor je toekomstige studie.

Om je eerste studiejaar goed te beginnen, biedt de afdeling Germaanse taal- en letterkunde eind augustus cursussen en oefeningen aan waarmee je je vaardigheden kunt controleren en ontwikkelen in de vier competenties: luisteren, lezen, spreken en schrijven in de twee Germaanse talen van je keuze uit Engels, Duits of Nederlands.

Met deze cursussen kun je:

  • kennismaken met verschillende cursussen Germaanse talen en literatuur;
  • kennismaken met de methodologische principes van je vakgebied;
  • de eisen van het universitaire leven en student zijn ontdekken;
  • op een minder formele manier kennismaken met docenten;
  • je disciplinaire keuzes onder ogen zien.

Deze voorbereidende cursussen zijn ook (en vooral) nuttig als je weinig of geen Duits hebt gehad in het voortgezet onderwijs en de taal wilt leren.

Heb jij wat ervoor nodig is?

Test je kennis en vaardigheden met de "Passeports pour le bac"

Vanaf het begin van het eerste jaar kun je met de Passeports pour le bac je prestaties vergelijken met de verwachtingen van je docenten.

Na deze toetsen biedt de faculteit je sessies en workshops om je:

  • leesstrategie;
  • analyse van vragen en de constructie van passende antwoorden.

Op deze manier vul je eventuele hiaten op en bevorder je je succes.

Zijn je methoden geschikt?

Om te slagen in je eerste jaar heb je effectieve strategieën nodig.

Elke woensdag worden twee uur methodologische sessies georganiseerd om je vertrouwd te maken met leertechnieken op de universiteit:

  • Het maken van duidelijke en uitgebreide aantekeningen;
  • Het samenvatten en synthetiseren van onderwerpen;
  • Het grondig begrijpen van onderwerpen;
  • Het construeren van je studiehulpmiddelen;
  • Het onthouden van grote hoeveelheden informatie;
  • Het beheren van je tijd tijdens colleges en blokkeringsperioden;
  • Het organiseren van je werk;
  • Het anticiperen op de eisen van docenten.

Naast deze methodologische sessies organiseert de Cellule d'Appui Pédagogique van je faculteit individuele beoordelingsgesprekken na afloop van je toetsen en examens. Als je daarom vraagt, kun je het hele jaar door ook profiteren van persoonlijke begeleiding.

Als je problemen ondervindt met je studiemethode in het algemeen, biedt de cellule interfacultaire d'appui pédagogique je ook individuele follow-up.

Tot slot kun je aan de vooravond van de eerste blokkade deelnemen aan een uitwisselings- en adviessessie met 2e- of 3e-jaars studenten onder begeleiding van de Pedagogical Support Unit.

Hoe kun je je lees- en schrijfvaardigheid consolideren?

Leer jezelf correct uit te drukken in geschriften en verdiep je begrip van teksten.

De Cellule d'Appui Pédagogique stelt je in staat je vaardigheden op verschillende gebieden te verbeteren.

  • schrijfopdrachten en examenantwoorden:
    • door taaltoetsen aan het begin van het jaar waarin spelling, woordenschat en zinsbouw worden beoordeeld;
    • door versterkingssessies in workshops en door online oefeningen;
    • door toezicht op een deel van je schriftelijke werk: correcties becommentarieerd, individueel en collectief;
    • door het organiseren van proefexamens (novembertests);
    • door individuele follow-up (per e-mail en face-to-face);
  • het lezen en begrijpen van teksten op universitair niveau:
    • door een leestest aan het begin van het jaar;
    • door versterkingssessies over leesstrategieën.

Je krijgt speciale ondersteuning als je moedertaal niet het Frans is.

Hoe kun je je voorbereiden op je examens?

Studeer regelmatig, leer goede methoden, maar ken ook de eisen van de docenten en hun manier van vragen stellen.

In het eerste jaar worden begin november formatieve beoordelingen georganiseerd. De docenten beoordelen je werkstukken, geven er commentaar op en organiseren groepsbeoordelingssessies. Na deze beoordelingen organiseert de Pedagogical Support Unit individuele beoordelingsgesprekken en biedt een meer persoonlijke follow-up, met name in het Frans.

Deze toetsen spelen geen rol in de cijfers die aan het einde van het jaar worden toegekend. Ze zijn gewoon een trainingsmiddel om je een idee te geven van hoe veeleisend de docenten zijn en om de effectiviteit van je werk te beoordelen. Na het eerste jaar kun je je inspanningen beter aanpassen aan de aard en het belang van elk onderwerp op het programma. Je hebt dan geen baat meer bij regelmatige ondervragingen, behalve als onderdeel van tutorials.

Organisatie van examens

Januari, juni en indien nodig augustus... drie sessies om je beheersing van de vakken aan te tonen.

In het 1e jaarblok (eerste 60 studiepunten) moet je in januari alle tentamens afleggen over de 1e viermaandelijkse termijnvakken. Als je zakt, kun je in juni en/of augustus herkansen. Je hebt dus drie kansen om te slagen. Daarna wordt elk examen dat je in januari of juni niet hebt gehaald, automatisch overgeheveld naar augustus.

Examens kunnen schriftelijk of mondeling zijn.

Docenten geven de voorkeur aan open vragen en zorgen ervoor dat mondelinge en schriftelijke modaliteiten worden gecombineerd om verschillende taalvaardigheden te testen. Verschillende docenten gebruiken formules die gericht zijn op de creatieve toepassing van kennis op teksten die niet in de les zijn behandeld. Bij veel cursussen wordt een aanzienlijk deel van de resultaten bepaald door schriftelijk werk of persoonlijke of groepspresentaties.

De taalvaardigheden die tijdens de oefeningen worden opgedaan, worden over het algemeen continu beoordeeld (actieve deelname) of in de vorm van individueel of groepswerk.

Elke docent informeert je over zijn eisen en de examenprocedures. Verschillende docenten delen standaardvragen mondeling of via het intranet mee.

Verificatie van kennis die is opgedaan in technische cursussen is bijna permanent; het is vooral gebaseerd op persoonlijk werk dat in de loop van het jaar is voltooid. Taalcursussen gaan ook gepaard met regelmatige toetsen.

Je sluit je opleiding af door met je werk aan het eind van de cyclus te laten zien dat je persoonlijke reflectie hebt verworven.