De faculteit hecht veel belang aan de begeleiding en ondersteuning van studenten, zowel in dagklassen als in gespreide roosters. Leren door te doen, service learning, hybridisatie in gespreide roosters, ...

Onderwijs: een sterk engagement!

Bij UNamur wordt bijzondere aandacht besteed aan de begeleiding van studenten, die een strenge, geavanceerde opleiding krijgen van docenten die ook onderzoekers en experts in hun vakgebied zijn. De faculteit hecht ook veel belang aan nabijheid en begeleiding van studenten tijdens hun eerste jaren als bachelor. Deze aanpak wordt in de praktijk gebracht door de beschikbaarheid van docenten en passende begeleiding tijdens opdrachten

Etudiants en sciences économiques

Lesmethoden: overdag en gespreide werktijden

In cursussen van de dag biedt de faculteit een innovatieve pedagogie gericht op projectmatig leren, het "Leren door te doen", vanaf het eerste jaar van de bachelor. Deze aanpak stelt studenten niet alleen in staat om fundamentele disciplinaire vaardigheden te verwerven, maar ook om deze te verdiepen en te verweven en om zachte vaardigheden te ontwikkelen. Onze studenten worden getraind om in teams te werken, kritisch denkvermogen te ontwikkelen, duurzaam en systemisch te denken en effectief te communiceren. Deze dynamische onderwijsmethode is gericht op het creëren van een verrijkende onderwijservaring, waarbij studenten actief worden betrokken bij praktische projecten. Op deze manier wil de faculteit de experts en besluitvormers van morgen opleiden, klaar om de complexe uitdagingen van de wereld van vandaag aan te gaan.

In een gespreid rooster zijn de economische en managementprogramma's zo ontworpen dat ze zich aanpassen aan de behoeften van volwassenen die naast hun gezins- en beroepsleven een gedegen expertise op het gebied van management willen ontwikkelen. Als werknemer in de particuliere sector kun je profiteren van het systeem van betaald educatief verlof, waarbij je tijdens je opleiding een vergoeding krijgt en normaal betaald verlof kunt opnemen, of je de opleiding nu tijdens of buiten de normale werkuren volgt.

Vanuit pedagogisch oogpunt combineren al onze cursussen met gespreid lesrooster face-to-face en afstandsonderwijs. Bovendien zijn de cursussen interactiever, concreter en praktischer. Externe" professoren worden ingeschakeld om hun ervaring in het bedrijfsleven met studenten te delen. Bovendien worden de cursussen volledig in het Frans gegeven en krijgen studenten voor de meeste cursussen volledig schriftelijk materiaal. Tot slot vertrouwt het programma op persoonlijke ondersteuning en een reeks beproefde en innovatieve leermethoden (zoals flipped classes, levensechte situaties om een stimulerende en flexibele omgeving te bieden, zelfbeoordelingsquizzen, individuele of groepscoachingsessies, enz.)

De onderwijseenheid

De Eenheid Didactiek van de Faculteit der Economische, Sociale en Managementwetenschappen coördineert de onderwijsondersteunende activiteiten voor bachelorstudenten, met bijzondere aandacht voor het eerste jaar. Ook zorgt zij voor continue reflectie en onderwijsmonitoring binnen de faculteit, in nauwe samenwerking met lectoren, assistenten, opleidingsmanagers en studiesecretariaten.

De belangrijkste taken van de eenheid Didactiek zijn gebaseerd op twee assen:

Studentenas:

  • Coordinatie van groepscoaching, oefeningen en formatieve toetsen
  • Organisatie van activiteiten ter ondersteuning van het succes van studenten
  • Advies aan studenten in moeilijkheden, gedurende het jaar en na formatieve toetsen en examens

Docentenas:

  • Het faciliteren, coördineren en monitoren van onderwijsreflectie met onderwijzend personeel
  • Het ondersteunen van de professionalisering van onderwijsassistenten bij hun onderwijsactiviteiten
  • Het organiseren van onderwijsseminars
  • Het implementeren en monitoren van programma- en onderwijsevaluaties
.

Neem contact op met

Sophie Pondeville

Onderwijscoördinator

Stéphanie Weynants

Onderwijscoördinator

Kunst Florence

Secretaris

Onderwijsondersteuning in gespreide uren

Een speciale pedagogische coördinator zorgt ervoor dat er een link is tussen de behoeften van de leerlingen, de pedagogie van de leerkrachten en de vele diensten van UNamur. Het doel is om een leeromgeving te garanderen die bevorderlijk is voor succes.

Contact: Julie Solbreux