Ontdek de samenwerkingsverbanden met bedrijven of organisaties die worden onderhouden door verschillende disciplines van de faculteit, namelijk communicatie, management en economie.

In communicatie

In de informatie- en communicatietechnologie zijn er verschillende onderwijsmethoden die proberen rekening te houden met de verwachtingen van de beroepswereld en tegelijkertijd de eisen en doelstellingen van het universitair onderwijs te handhaven. Deze pedagogie heeft als doel de inzetbaarheid te bevorderen door aan de verwachtingen te voldoen, maar ook hoe studenten met een bachelordiploma in Informatie en Communicatie voor te bereiden op en binnen de professionele wereld die op hen wacht. Deze moeilijke evenwichtsoefening wordt bereikt door de universiteit open te stellen voor de professionele wereld, maar ook door professionals uit te nodigen deel te nemen aan studentenprojecten en zich zelf open te stellen voor de universiteit.

Concreet, welke programma's?

  • Drie workshops over beroepspraktijk richten zich op technieken voor het schrijven van communicatie, audiovisuele taal en webcommunicatie. Als onderdeel van de workshop Communicatieschrijven wordt studenten gevraagd om professionele communicatoren te vragen om te reageren op een interview.
  • Inviteren van communicatie- en mediaprofessionals bij bepaalde cursussen. In het Internship Preparation Seminar bijvoorbeeld presenteren professionele communicatoren, vaak alumni die nu in de communicatiesector werken, hun praktijkervaring in de professionele sector en de vaardigheden die stagiairs nodig hebben.
  • De stage, in blok 3, geeft studenten de kans om hun eerste professionele ervaring op te doen zonder af te zien van de eisen voor kritische reflexiviteit. Enkele voorbeelden van stageplaatsen:
    • In redacties, ter oriëntatie van toekomstige journalisten: pers, radio, tv, web, dagbladen of tijdschriften, lokale of nationale pers. Voorbeelden van samenwerkingsverbanden: Boukè Media, Vivacité, RTBF Namur, RTBF Charleroi, RTBF Bruxelles, L'Avenir, NRJ, Canal Zoom , le Journal Des Enfants, RTL Belgium, Matélé, Télésambre, AlluMeuse, Must FM, TELE MB, Le Vif l'express, RTL Belgium SA, MireNA...
    • In bedrijven (privé of openbaar) of in communicatiebureaus, voor toekomstige communicatiemanagers, interne of externe communicatoren, woordvoerders, persvoorlichters, organisatoren van evenementen, enz. Voorbeelden van samenwerkingen: NMBS, FiFF, CHR Samber en Maas, Le Forem, PUB, Punch Communication, Inno SA, Otofacto, Hygea Dome Events, Igretec, Maison du Tourisme Explore Meuse, Handicap International, Efluenz, Expansion Partners, Iles de Paix vzw, Materne Confilux, D'ici, Proximus, Hungry Minds, Groupe P&V, Cliniques de l'Europe, NMK Company...
    • In culturele organisatie, productiebureau voor toekomstige communicatiemanagers met een culturele en audiovisuele oriëntatie. Voorbeelden van samenwerkingen: Centre culturel de Namur , Opéra Royal de Wallonie-Liège, Comité animation citadelle asbl, Beats'n'Roots, Peymey Diffusion, PASTOO ASBL, ASBL GRATTE , Espace muséal d'Andenne, Les Baladins du Miroir, Le Delta, Les Bateliers, Centre culturel Bertix, BIFF...
  • De HackaCOM
  • vervangt vanaf 2019-2020 de evaluatie van stages, zoals die sinds 2013-2014 bestond in de vorm van een meertalige jury. Tijdens een communicatiemarathon produceren de studenten, verdeeld in teams van alle opties, een communicatievoorstel in antwoord op een echte klant. Dit programma brengt niet alleen professionals (stagebegeleiders wonen de presentaties bij), docenten en studenten samen, maar biedt ook de gelegenheid voor een collectieve beoordeling van de verrijkende en vormende stage-ervaring van studenten in het derde jaar van het baccalaureaat Info-Com. Voorbeelden van samenwerkingen: Import Plus (Véronique Collard), Your Colors (Carole Mawet), RIEM (Laurence Chassard), Adventure Valley (Luigi Goduti).
  • Het multidisciplinaire project betreft de opleidingen Bedrijfscommunicatie en Semiotiek. Elk jaar werken studenten van de cursus 'Bedrijfscommunicatie' samen aan een communicatiesituatie als antwoord op een verzoek van een echte klant. Het proces wordt op theoretisch niveau geïnformeerd door wetenschappelijke artikelen die betrekking hebben op de sector en de situatie van de klant. Het samenwerkingsproces culmineert in een eindjury, waarbij de studenten de klant een samenvatting van hun analyses en hun communicatieaanbevelingen presenteren. Deze dienen als uitgangspunt voor de cursus 'Semiotiek'. In semiotiek werken studenten in subgroepen. Ze concurreren als communicatiebureaus die reageren op een aanbesteding. Het projectontwerp wordt gemarkeerd door drie workshops die overeenkomen met de praktische aspecten van de drie belangrijkste theoretische benaderingen die in de cursus aan bod komen. De studenten moeten een mock-up ontwerpen (van een poster, een banner, een ansichtkaart, enz.) die naar een grafisch ontwerper kan worden gestuurd voor productie. Deze multidisciplinaire aanpak bevordert de integratie van het leerproces door af te wisselen tussen theoretische input en werkelijke onderdompeling in de realiteit en beperkingen van een organisatie. Voorbeelden van samenwerkingen: MireNa, Zone de police Namur Capitale, Canopea, Hygea, P&V...

Beheer

Het departement Managementwetenschappen van de faculteit werkt samen met externe bedrijven en organisaties om het ervaringsleren van studenten te bevorderen en partners te betrekken bij academische opleidingen.

Stages en sandwichcursussen

Masterstudenten in managementwetenschappen en management engineering moeten tijdens hun academische opleiding verschillende stages lopen.

  • Als onderdeel van het traditionele academische traject moeten onze studenten een stage van ten minste 40 werkdagen volgen tijdens hun tweede jaar van de masteropleiding
  • Als onderdeel van het academische traject waarbij studenten worden ondergedompeld in een bedrijf, gaan ze vanaf het begin van master 1 een samenwerking aan met een organisatie voor een periode die gelijk is aan drie academische kwartalen, oftewel 15 maanden. Deze samenwerking is gebaseerd op het equivalent van 2 tot 3 dagen per week in het bedrijf, voor een totaal van ongeveer 100 werkdagen gedurende 15 maanden. Dit is een kans voor het bedrijf en de student om op lange termijn samen te werken. Deze samenwerking is onbetaald en kan betrekking hebben op alle managementgebieden.
  • Tot slot werken studenten die kiezen voor de werkgerelateerde master in digitale transformatie 2 jaar lang samen met een externe organisatie op het exclusieve gebied van digitale transformatie. Deze samenwerking is gespreid over 2 jaar, met 100 dagen werkervaring per academisch jaar. De student wordt 'betaald' voor de stage.

Operatie Carrière

Op een middag worden de partnerorganisaties uitgenodigd om de managementberoepen binnen hun organisatie te presenteren. Deze activiteit is gericht op alle studenten van de afdeling, zowel baccalaureaats- als masterstudenten. Het doel is om studenten meer bekend te maken met mogelijke loopbanen na hun afstuderen en hen zo te inspireren in hun studiekeuze die aansluit bij hun beroepsvoorkeuren.

Partenaires JobDays

Wervingsavond

De wervingsavond is specifiek gericht op masterstudenten en heeft als doel hen stagemogelijkheden (voor master 1's) en eerste baankansen te presenteren. Tijdens deze avond organiseert de afdeling voorselectieactiviteiten op de campus voor organisaties die dat willen.

Job- en stageaanbiedingen

Door het jaar heen verspreidt de afdeling Externe Organisatierelaties job- en stageaanbiedingen van partnerorganisaties. Deze verspreiding vindt plaats via het elektronische studentenbureau, het meest directe communicatiekanaal naar potentiële kandidaten voor een baan of stage.

Implicaties in cursussen

Sommige partnerorganisaties hebben ook de mogelijkheid om bij te dragen aan de academische training van onze masterstudenten via de organisatie van praktische activiteiten of certificeringsprogramma's voor de vaardigheden van onze studenten.

Neem contact op met

Jean-Luc Gustin

Hoofd bedrijfsrelaties in het departement managementwetenschappen

In economie

Door middel van deze masteropleidingen in samenwerking met de UCLouvain en via samenwerkingsverbanden, met name op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, biedt het departement Economie studenten de mogelijkheid om stage te lopen in België, Europa en zuidelijke landen.

Het departement is ook betrokken bij een aantal ontwikkelingssamenwerkingsprojecten met NGO's, openbare instellingen en bedrijven. Zo is er in Benin een samenwerking met Enabel voor het uitvoeren van actieonderzoek ter ondersteuning van lokaal beleid en lokale spelers, en een samenwerking met Colruyt Group voor actieonderzoek voor de cashewnootsector. Met Iles de Paix is samenwerking in onderzoeksprojecten tot stand gebracht en leden van de afdeling maken deel uit van de Algemene Vergadering.