Het bieden van een actieve en ambitieuze onderwijsaanpak is een prioriteit voor de docenten van ELV. Op basis van onze ervaring op verschillende onderwijsgerelateerde gebieden ontwerpen we innovatieve onderwijsprojecten door middel van stimulerende en zinvolle activiteiten.

Onderwijsprincipes

Europees kader en op vaardigheden gebaseerde aanpak

Wij organiseren het onderwijs volgens het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen (CEFR), dat een gemeenschappelijke basis biedt voor taalprogramma's en beoordeling. Het CEFR geeft de voorkeur aan de actiebenadering, die verder gaat dan het leren van een taal door het bevorderen van communicatieve vaardigheden via authentieke taken en projecten.

Modulair onderwijs en differentiatie

Modulaire trajecten spelen in op de diversiteit van leerlingen met verschillende achtergronden en ervaringen. Het doel is om meer homogene uitstroomprofielen te krijgen. Daarom worden vanaf blok 1 gedifferentieerde trajecten per vaardigheid aangeboden.

Hybride apparaten en gebruik van de flipped classroom

In nauwe samenwerking met de Faculté des Sciences de l'Education et de la Formation (FaSEF), wordt het principe van de 'flipped classroom' gebruikt in verschillende programma's, met name remediërende programma's (Blok 1). Van diagnostische toetsen tot online modules voor het aanleren van schriftelijke vaardigheden, het gebruik van de flipped classroom wordt aangemoedigd.

Actieve pedagogie en geïntegreerde onderwijseenheden specifiek voor UNamur

In overeenstemming met het CEFR zijn onze onderwijsmethoden resoluut actief. We werken ook nauw samen met vakdocenten om authentieke hulpmiddelen te ontwikkelen die voldoen aan de behoeften van de leerlingen. Zo ontwikkelen we onder andere gezamenlijke programma's (bijvoorbeeld geïntegreerde onderwijseenheden).

Educatieve projecten

Gedifferentieerde trajecten Nederlands (Faculteit Economie, Sociale Wetenschappen en Management) - Marc Micelli, Sophie Naveau, Amélie Bulon en Christelle Hoorelbeke

Als onderdeel van de hervorming van het studententraject Nederlands die in de FSESG in gang is gezet, worden er twee verschillende trajecten aangeboden gedurende de drie jaar van de bacheloropleiding, die leiden tot twee ERK-niveaus: B1 in traject 1 en B2 in traject 2. De belangrijkste uitgangspunten zijn de ontwikkeling van beroepsvaardigheden, aanpassing aan verschillende studentenprofielen, autonomie in het leren met de nadruk op zachte vaardigheden, onderdompeling in de Vlaamse cultuur en interculturele vaardigheden, gebruik van de COBRA-tool voor studenten met problemen. Belangrijke uitgangspunten zijn de ontwikkeling van professionele vaardigheden, aanpassing aan verschillende studentenprofielen, autonomie bij het leren met de nadruk op soft skills, onderdompeling in de Vlaamse cultuur en interculturaliteit, het gebruik van de COBRA-tool voor studenten met moeilijkheden en de flipped classroom-methode.

"Het is geen raketwetenschap!" - Aude Hansel en Natassia Schutz

Wetenschappelijk Engels leren is een van de doelen van de cursus Engels voor 1ejaars studenten natuurwetenschappen en geneeskunde. Om de overgang naar de middelbare school te vergemakkelijken en een leuke dimensie aan het leren toe te voegen, hebben de docenten Engels gekozen voor het populariseren van wetenschap. Een wedstrijd met de titel "Het is geen raketwetenschap!" wordt georganiseerd zodra de studenten op de universiteit aankomen. De studenten werken in tweetallen en nemen de rol van "content creators" op zich. Ze krijgen de taak om middelbare scholieren een concept of fenomeen voor te stellen dat ze tijdens een van hun wetenschapslessen hebben behandeld. Het eindproduct is een videoclip van 3 minuten. De finalisten krijgen 'professionele' ondersteuning in de vorm van coaching door de Confluent des Savoirs en opnames door de audiovisuele afdeling van de universiteit. Middelbare scholieren die deelnemen aan Printemps des Sciences worden uitgenodigd om te stemmen voor de beste productie... en de winnaars nemen niet alleen mooie prijzen mee naar huis, maar ook een mooi rijtje voor op hun CV.

Meer informatie op de onderzoekswebsite van UNamur.

Ontdek de video's op de Wetenschapsvoorjaarswebsite

Het flexibele klaslokaal (Univers 2025-project) - Jérémie Dupal en François-Xavier Fiévez

Het flexibele klaslokaalproject is een voortzetting van het onderzoeksproject "Autonomie", dat oorspronkelijk tot doel had de ruimte-tijd van blok 1-cursusactiviteiten op afstand in kaart te brengen. In deze context werd de flipped classroom gekozen als de ideale methodologie om dit doel te bereiken. Vervolgens werden methodologische ondersteunende activiteiten toegevoegd om studenten te helpen zelfstandig te werken. In het kader van het Univers 2025-project willen we de bestaande systemen versterken door het flexibele klaslokaal te introduceren (geïnspireerd op de 'autonome klas'-methode van Julie Anquetin Rault), een onderwijsconcept dat de rollen van de leerling en de leerkracht herdenkt, evenals de indeling van tijd en ruimte in het klaslokaal. Dit concept, dat vooral wordt gebruikt in het kleuteronderwijs en soms in het lager onderwijs, is sinds 2018 het onderwerp van onderzoek aan het Internationaal Instituut voor Onderwijsplanning (UNESCO). Ons belangrijkste doel met dit schema is om onze face-to-faceactiviteiten af te stemmen op de activiteiten op afstand en hun samenhang te maximaliseren.

Lees meer over het onderzoeksportaal bij UNamur.

Eerdere projecten

Aanpasbare online plaatsingstoets in Engels, Nederlands, Duits en Spaans

Om de differentiatie van trajecten bij binnenkomst op de universiteit te vergemakkelijken, heeft het ELV een geautomatiseerde taaltoets ontwikkeld op basis van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen waarmee het niveau van studenten kan worden vastgesteld om hen het meest geschikte cursustraject aan te bieden. De test past zich aan het niveau van de student aan, zodat ze niet op het laagste niveau hoeven te beginnen. Dit project werd op Moodlemoot 2018 geselecteerd als een van de beste bijdragen van de Moodle-gemeenschap.

Presentatievideo

"Het Europees Taalportfolio"

Dit is een hulpmiddel om het competentiegevoel van studenten te ontwikkelen (2019-2021): actieonderzoek uitvoeren naar het gebruik van het Europees Taalportfolio (ELP) als hulpmiddel om het competentiegevoel van studenten te ontwikkelen. Het doel op de lange termijn is om het ELP toe te voegen aan onze toolbox ter ondersteuning van autonomie in de flipped classroom in een online versie die specifiek is voor UNAMUR.

"Make things happen"

English through entrepreneurial pedagogy" (2017-2019): het tweeledige doel dat werd nagestreefd was het ontwikkelen van Engelse leerreeksen met behulp van de methode van ondernemerspedagogie: empowerment, ervaringsgericht (actieve pedagogie) en coöperatief leren om meer motiverende taaloefeningen aan te bieden.