Projecten en ondersteuning

SETT-ondersteuning

Sinds 2019 verwelkomt de beurs SETT "School, Onderwijs, Transformatie, Technologie" Belgische en internationale experts om leerkrachten op te leiden en hun denken over digitale thema's in het onderwijs aan te wakkeren. Het is de grootste Franstalige Belgische beurs over dit thema, die leerkrachten van alle onderwijsniveaus en alle disciplines samenbrengt.

De Universiteit van Namen neemt deel aan het wetenschappelijk comité van de beurs door sprekers van hoge kwaliteit te selecteren en bij te dragen met haar meest baanbrekende onderzoek.

Vind hier de leden van de Leerstoel die deelnemen aan het wetenschappelijk comité van SETT

De workshop PRE-SETT 2024

Ter gelegenheid van de volgende SETT-bijeenkomst in 2024 organiseerde de Leerstoel Educ0NUm op woensdag 24 januari 2024 de eerste editie van de Pre-SETT. Dit wetenschappelijke evenement nam de vorm aan van een workshop waar experts met verschillende achtergronden werden uitgenodigd om samen te werken om nieuwe onderwerpen te identificeren, bruggen te bouwen tussen disciplines en gezamenlijke bijdragen te bedenken. Er liepen twee hoofdthema's door het evenement: interdisciplinariteit en de link tussen onderzoek en het veld. Het eerste komt voort uit de essentie van de leerstoel, die tot doel heeft interdisciplinaire antwoorden te geven op complexe problemen.

Het tweede belichaamt de relatie tussen Pre-SETT en SETT. Het doel is in feite om de problemen en vragen die door docenten en betrokkenen bij het onderwijs worden opgeworpen, te gebruiken als voeding voor onze onderzoeksthema's en tegelijkertijd te proberen hun denken te ontwikkelen en te openen door middel van ons wetenschappelijk werk. De deelnemers aan Pre-SETT zijn uitgenodigd om te spreken op de SETT-beurs op 25 en 26 januari, met name tijdens een panel waarin de gezamenlijke bijdragen van de workshop zijn opgenomen.

Het activiteitenboek voor technisch en kritisch digitaal onderwijs

Het site geeft een overzicht van digitale onderwijsactiviteiten die zijn gekoppeld aan het referentiekader "Handboek, Technische, Technologische Vorming en het Digitale" (FMTTN), dat is ontwikkeld als onderdeel van de onderwijshervorming "Pact voor uitmuntendheid in het onderwijs".

School-IT

Het School-IT-project heeft als doel een originele "digitale kit" te ontwikkelen voor leerkrachten die IT-onderwijs willen gaan geven in het kleuter-, basis- en voortgezet onderwijs. De kit bestaat uit korte, meestal zelfstandige 'kant-en-klare' activiteiten die leerkrachten gemakkelijk in de klas kunnen opzetten.

Vind meer informatie...

Le cahier d'activités pour une éducation technique et critique du numérique

Le site répertorie des activités d'éducation au numérique en lien avec le référentiel "Formation Manuelle, Technique, Technologique et le Numérique" (FMTTN), construites dans le cadre de la réforme de l'enseignement "Pacte pour un enseignement d'Excellence".

School-IT

Le projet School-IT vise à développer une « mallette numérique » originale à destination des enseignants souhaitant s’essayer à l’enseignement de l’informatique dans l'enseignement maternel, primaire et secondaire. Cette mallette s’organise autour d’activités « clé-sur-porte », de courte durée et pour la plupart indépendantes les unes des autres, que l’enseignant peut facilement mettre en place au sein de sa classe.

En savoir plus...

Productie van educatieve activiteiten

  • Activiteiten en lesreeksen die zijn gemaakt als onderdeel van het project School-IT - een andere kijk op computers:

"Digitaal onderwijs" - inleidende reeks over de werking van de computer

"Een tastbaar systeem ontdekken" - activiteiten om te leren hoe de computer werkt, randapparatuur en programmeeronderwijs

"Emotiesynthese" - onderwijsactiviteit voor kunstmatige intelligentie

"Programmeerconcepten" - inleidende programmeerreeks

"Smart-city" - activiteiten om het concept "Smart-city" te ontdekken

"Gelijktijdig programmeren" - onderwijsactiviteit voor gelijktijdig programmeren

"Programmeerconcepten" - inleidende programmeerreeks

"Smart-city" - activiteiten om het concept "Smart-city" te ontdekken

"Gelijktijdig programmeren" - onderwijsactiviteit voor programmeren onderwijsactiviteit over gelijktijdig programmeren
"Robotprogrammeren" - inleidende reeks over computers en programmeren

"In de huid van een algoritme" - onderwijsactiviteit over algoritmen

  • Activiteiten die zijn gemaakt als onderdeel van het project Digital Excellence Pact:

"Wie is het? " - Onderwijs over kunstmatige intelligentie

"Spelen met Playmobil om te leren over cyberbeveiliging" - onderwijs over cyberbeveiliging

"De Avonturen von Hergé" - Speurtocht in het Hergé-museum - Digitaal onderwijs voor het leren van talen

  • Activiteiten gemaakt als onderdeel van de verschillende PUNCH-oproepen:

Call 2019: CodEmplify - Benoit Frenay

Call 2019: Gestural interaction - from concepts to longitudinal implementation - Bruno Dumas

Call 2017: Micro:Punch - Benoit Frénay, Julie Henry

Call 2013: Opening to the world - Anne-Sophie Collard (et al.)

MOOC: Streef naar succes, word een superstudent

PALEF: Online Frans leerplatform voor werkzoekenden

REMEDIATIC: Remediërend platform voor wiskunde en Franse taal voor leerlingen van 9 tot 14 jaar