De Universiteit van Namen heeft de leerstoel e-Government opgericht om, in de eerste plaats aan de publieke sector, onafhankelijke expertise aan te bieden op het vlak van digitaal bestuur. De leerstoel biedt een technologische en wetenschappelijke waakzaamheid in de verschillende aspecten van digitaal bestuur (technisch, juridisch, bestuurlijk en strategisch) en voert opdrachten uit op het vlak van consultancy, opleiding en wetenschappelijk onderzoek.

Recente opdrachten waren gericht op kwesties van privacybescherming, de invoering van Agile-methodologieën in de publieke sector, strategisch bestuur en open data.

Om gelijke tred te houden met de behoeften van de publieke dienst, heeft de voorzitter zich omringd met een ondersteuningscommissie bestaande uit belangrijke managers van verschillende publieke en para-publieke instanties.

Achtergrond van de voorzitter

De Universiteit van Namen is al vele jaren actief op het gebied van IT voor overheden en burgers. Historisch gezien was ze een pionier toen ze in 1969 een publiek-private samenwerking (Ciger) oprichtte, die precies tot doel had overheidsinstanties te helpen op het gebied van IT, een discipline die toen nog in de kinderschoenen stond.

Image Chaire e-Gouvernement

De multidisciplinaire, technische, juridische en managementvaardigheden in verband met IT voor de openbare dienst zijn samengebracht in de onderzoekscentra van de universiteit, waarvan de uitmuntendheid nu algemeen wordt erkend: CRIDS en PReCISE. Op dit gebied worden opleidingen georganiseerd voor een breed scala aan professionals en studenten. Onlangs kreeg de Universiteit van Namen ook de verantwoordelijkheid voor de e-government opleidingsmodule voor de Ecole Publique d'Administration (EMMAP).

Bouwend op haar historische successen besloot de universiteit in 2013 om met eigen middelen een leerstoel "e-Government Chair" in het leven te roepen met als doel haar activiteiten op dit gebied voort te zetten, te versterken en te structureren.

De leerstoel biedt een technologische en wetenschappelijke bewaking van de verschillende aspecten van digitaal bestuur (technisch, juridisch, bestuurlijk en strategisch) en voert missies uit op het gebied van consultancy, training en wetenschappelijk onderzoek.
Recente missies waren gericht op kwesties als privacy protection, de invoering van Agile methodologies in de publieke sector, strategic governance en open data.

Om gelijke tred te houden met de behoeften van de overheidsdienst heeft de leerstoel zich omringd met een ondersteuningscomité bestaande uit belangrijke managers van verschillende overheids- en parapublieke instanties.

Ondersteuningscommissie

  • Thierry Bertrand, Directeur van de afdeling DTIC van de Waalse Overheidsdienst
  • Sébastien Brunet, Algemeen Beheerder van het Waals Instituut voor Evaluatie, Prospectie en Statistiek
  • Thibaut Duvillier, Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid,
  • Sylvie Marique, Directeur-generaal van DG-05 van de Waalse Overheidsdienst
  • Oliver Schneider, Algemeen Ambtenaar bij e-Wallonie Brussel Vereenvoudiging (ex easi-wall)
  • Luc Simons, Directeur van het Waals Agentschap voor Telecommunicatie, AWT
  • Benoît Wanzoul, Directeur van de Kruispuntbank voor Gegevensuitwisseling bij e-Wallonie Brussel Vereenvoudiging (ex easi-wall)
  • ...