Welke projecten wilt u initiëren bij uw aantreden als decaan?

De ideeën achter mogelijke projecten dringen zich op, maar naast de impuls is er vooral de wederzijdse verrijking door samenwerking met leden van de faculteit. De ideeën hebben voornamelijk betrekking op 5 actiegebieden waarvoor we samen projecten zullen ontwikkelen, de 5E voor een moderne faculteit die betekenis creëert voor haar verschillende belanghebbenden (studenten, leden van de verschillende personeelscategorieën, alumni, enz.) :

  • Experience of hoe we onze relatie met de faculteit kunnen betoveren, van onze fouten kunnen leren om positieve ervaringen te creëren,
  • Excellence of hoe we ervoor zorgen dat iedereen het gebied van mogelijkheden kan verkennen, hun vaardigheden ten volle kunnen ontwikkelen en de faculteit kunnen helpen effectief en efficiënt te groeien
  • Well-Being of hoe we van onze professionele en studentensfeer een plaats van persoonlijke ontplooiing kunnen maken, met een echt professioneel-privé-evenwicht en gezonde relaties, openhartige en transparante relaties
  • Ecologie of hoe we de manier waarop we werken, de manier waarop we met elkaar omgaan, heroverwegen om deel uit te maken van een duurzaam en verantwoordelijk bedrijfsmodel, zowel op milieu- als sociaal gebied
  • Commitment of hoe we op basis van de andere 4 E's loyaliteit, verliefdheid en zelfs passie voor onze faculteit en onze universiteit creëren, die we zowel intern als extern verspreiden en delen.

Werkterreinen waarvoor de projecten alleen maar positief, constructief en ... ambitieus kunnen zijn.

Hoe ziet u onderwijs en onderzoek binnen uw faculteit?

De 5 E's gaan net zo goed over onderzoek als over onderwijs. Onderzoek wordt nu uitgevoerd in de onderzoeksinstituten van de universiteit. Onderzoekers zijn natuurlijk vaak fysiek verbonden aan een faculteit, daarom is het zo belangrijk om samen te werken met de voorzitters van de instituten, in mijn geval DeFFiP, IRDENa, NaDI, naxys en Transitions. Ik zal er dus voor zorgen dat onderzoekers de best mogelijke werkomgeving hebben en een stimulerende omgeving creëren voor de ontwikkeling van kwalitatief hoogstaand onderzoek. Wat het onderwijs betreft, hebben we weliswaar al veel bereikt, met name op het gebied van het helpen van studenten om te slagen en het ontwikkelen van onze 'Leren door te doen'-hervorming, maar we staan nog voor een aantal grote uitdagingen: het volgen van studenten gedurende hun hele studie, en zelfs daarna, en in het bijzonder het probleem van drop-outs en uitval, programmabenaderingen, hybridisering, het oordeelkundig gebruik van moderne onderwijstechnologieën en -benaderingen om studenten bij hun leren te betrekken, de bruggen tussen onderzoek en onderwijs, de pijlers van universitair onderwijs, die vanaf het begin van de opleiding moeten worden versterkt of zelfs ontwikkeld... en niet te vergeten het slagingspercentage, dat nog steeds een probleem is en altijd zal blijven. Ik droom van een opleiding waar excellentie niet ten koste gaat van het succes van het grootste aantal studenten...

Hoe ziet u de rol van decaan?

De Faculteit Economie, Sociale Wetenschappen en Management is opgebouwd volgens een federaal model. De 4 departementen, te weten Economie, Managementwetenschappen, Politieke, Sociale en Communicatiewetenschappen en het Staggered Timetable in Economie en Management, vormen de ruggengraat van de faculteit en hier klopt het hart. Ik zie mijn rol, of liever mijn rollen, als die van moderne, verantwoordelijke managers, namelijk leider (in de motiverende zin van het woord), verbindingsofficier, actieve waarnemer en woordvoerder extern, verspreider intern, maar ook intrapreneur, regelgever en toewijzer van middelen, allemaal in dienst van anderen. Een heel programma ...

Wilt u uw voorzitterschap plaatsen in het teken van ...?

Passie, in wat we doen, ambitie, in wat we samen willen bereiken, welwillendheid en respect voor iedereen, in wat we delen.

Een woord aan je voorganger, Alain de Crombrugghe?

Dankjewel Alain, duizendmaal dank voor je beschikbaarheid, je aandacht en je betrokkenheid tijdens niet één maar twee ambtstermijnen! De projecten die je onvermoeibaar hebt geïnitieerd of gesteund (zoals "leren door te doen", een grote hervorming van ons onderwijs, of de grondige reorganisatie van onze administratieve diensten, of zelfs ons toekomstige faculteitsgebouw) brengen onze faculteit nu al bij de tijd en zullen uiteraard centraal staan in mijn eigen mandaat. Namens onze faculteitsgemeenschap wil ik u nogmaals bedanken en wens ik u het allerbeste in uw nieuwe functie.

Een woord aan de studenten van uw faculteit?

Studenten vormen het hart van ons beroep, ze zijn onze vreugde, onze trots en soms ons verdriet. De 5E's gaan hen in de eerste plaats aan. Ik zou tegen hen willen zeggen dat ze steeds weer samen met ons moeten werken aan de ontwikkeling van hun en onze faculteit. Door samen te werken, openhartig, creatief en constructief, zullen we ervoor zorgen dat ze zowel bij UNamur als buiten onze muren schittert.

Bio express

Een 51-jarige inwoner van Montpellier, getrouwd en twee kinderen, Pietro Zidda begon zijn wetenschappelijke carrière onmiddellijk na zijn studie management engineering aan de UCLouvain-Mons (voorheen FUCaM). Hij specialiseerde zich aanvankelijk in financiën en bedrijfsinformatica, maar stapte over naar marketing en meer bepaald naar de wiskundige modellering van keuzegedrag van consumenten, met name op het gebied van klantenrelatiebeheer (bv. merkentrouw), maar ook op dat van de adoptie en evaluatie van nieuwe technologieën door consumenten (bv. mobiele betaling, collaboratief platform, interactief aanbevelingssysteem). Hij behaalde een doctoraat in managementwetenschappen aan de UCLouvain-Mons en het Intercollegiate Center for Management Science. Na een verblijf in de Verenigde Staten begon hij zijn carrière bij UNamur in 2000. Sindsdien doet hij er onderzoek en geeft hij er les, eerst als docent, daarna als hoogleraar en gewoon hoogleraar. Pietro Zidda doceert de fundamenten van management in blok 1, evenals specialisatiecursussen in Masters, met name in kwantitatieve onderzoeksmethoden. Op het gebied van diensten is hij lid of voorzitter geweest van een groot aantal commissies, is hij twee keer hoofd geweest van het departement Managementwetenschappen, is hij directeur geweest van een onderzoekscentrum bij UNamur (CeRCLe-NaDI) en ook van een interuniversitair centrum (CCMS) voor meerdere termijnen. Meer recentelijk was hij voorzitter van de Conseil du Corps académique.